اعمال ویژه شب و روز اربعین
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۲۷۵۵
نشانه مومن پنج چیز است و یکی از آنها زیارت اربعین و قبر سیدالشهدا (ع) است.
پیاده روی اربعین ضمن آداب و نکاتی که به همراه دارد، روز اربعین نیز، دارای اعمال و آدابی است که از زیارت قبور شهدای کربلا، زیارت اربعین آغاز و دیگر اعمال این روز است.
چگونه در روز اربعین «امام حسین (ع)» را از راه دور زیارت کنیم؟
یکی از این آداب سفر به حرم سیدالشهدا (ع) و ۷۲ شهید کربلاست که روایات بسیاری نیز درباره زیارت قبور شهدا بیان شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمود: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است:
بجاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله)، زیارت اربعین (امام حسین)، انگشتر به دست راست نهادن، پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم اللّه الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.
زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین از مهمترین اعمالی است که در کتب ادعیه بر خواندن آنها در روز بیستم صفر تأکید شده است.
در مجموع کتابهای مفاتیح الجنان، اقبال الاعمال و زادالمعاد آداب و اعمال زیر برای روز اربعین حسینی ذکر شده است:
زیارت اربعین
بیستم صفر؛ روز اربعین و به قول شیخین (شیخ مفید و شیخ طوسى) روز رجوع حرم (خانواده) امام حسین علیه السّلام از شام به مدینه، و روز ورود جابر بن عبد اللّه انصارى به کربلا براى زیارت امام حسین علیه السّلام است، شیخ طوسى در کتاب تهذیب و مصباح از حضرت حسن عسگرى علیه السّلام روایت کرده:نشانه هاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز گذاردن، که مراد هفده رکعت واجب، و سى و چهار رکعت نافله [مستحب]در هر شب و روز است و زیارت اربعین، و انگشتر به دست راست نمودن، و پیشانى را در سجده بر خاک نهادن، و بلند گفتن «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» کیفیت زیارت حضرت امام حسین علیه السّلام در روز اربعین به دو صورت رسیده:اول: زیارتى است که شیخ در دو کتاب تهذیب و مصباح از صفوان جمّال روایت کرده، که صفوان گفت: مولایم امام صادق علیه السّلام درباره زیارت اربعین به من گفت:هنگامى که قسمت قابل توجهى از روز برآمده، بخوان:
السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ.
سلام بر ولىّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاریها و کشته اشکها، خدایا من گواهى مى دهم که حسین ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزیده توست حسینى که به کرامتت رسیده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاکى ولادت برگزیدى، و او را آقایى از آقایان، و پیشروى از پیشرویان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى، و میراثهاى پیامبران را به او عطا فرمودى، و او را از میان جانشینان حجّت بر بندگانت قرار دادى، و در دعوتش جاى عذرى باقى نگذاشت، و از خیرخواهى دریغ نورزید، و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالى که بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانى که دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعى خود را به فرومایهتر و پستتر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند.
وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ]فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْنا وَبِیلا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَابا أَلِیما السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ.
و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکاف افکنى و نفاق و بارکشان گناهان سنگین، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد، تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت خدایا آنان را لعنت کن لعنتى سنگین، و عذابشان کن عذابى دردناک، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشینان، شهادت مى دهم که تو امین خدا و فرزند امین اویى، خوشبخت زیستى، و ستوده درگذشتى، و از دنیا رفتى گمگشته، و مظلوم و شهید، گواهى مىدهم که خدا وفاکننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودکننده کسانى را که از یارى ات دریغ ورزیدند، و عذاب کننده کسانى را که تو را کشتند، و گواهى مى دهم که تو به عهد خدا وفا کردید و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسید، پس خدا لعنت کند کسانى را که تو را کشتند، و به تو ستم کردند، و این جریان را شنیدند و به آن خشنود شدند.
اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ]لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ]وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
خداى من تو را شاهد مى گیرم که من دوستم با آنانکه او را دوست دارند، و دشمن با آنان که با او دشمنند، پدر و مادرم فدایت اى فرزند رسول خدا، گواهى مى دهم که تو در صلبهاى بلندمرتبه و رحمهاى پاک نورى بودى، جاهلیت با ناپاکیهایش تو را آلوده نکرد، و از جامه هاى تیره و تارش به تو نپوشاند، و گواهى مى دهم که تو از ستونهاى دین، و پایههاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى مى دهم که پیشواى نیکوکار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاکیزه، هدایت کننده، و هدایت شدهاى، و گواهى مى دهم که امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانههاى هدایت، و دستگیره محکم، و حجّت بر اهل دنیا هستند و گواهى مىدهم که من به یقین مؤمن به شمایم، و به بازگشتتان یقین دارم، براساس قوانین دینم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و کارم پیرو کارتان، و یارىام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمایم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پیکرهایتان، و بر حاضر و غایبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمین اى پروردگار جهانیان.
پس دو رکعت نماز مىخوانى، و به آنچه مىخواهى دعا مى کنى و برمى گردى. دوم:زیارتى است که از جابر روایت شده، و کیفیت آنچنان است که از عطا [ظاهرا همان عطیه عوفى کوفى همسفر جابر در اربعین براى زیارت حضرت امام حسین علیه السّلام است]نقل شده:در روز بیستم ماه صفر با جابر بن عبد اللّه انصارى بودم، چون به غاضریه رسیدیم در آب فرات غسل کرد، و پیراهن پاکیزهاى که با خود داشت پوشیده، آنگاه به من گفت:آیا از بوى خوش چیزى، با تو هست اى عطا؟ گفتم:سعد با من هست، قدرى از آن گرفت و بر سر و بدن پاشید، و پابرهنه روانه شد، تا نزد سر مبارک امام حسین علیه السّلام ایستاد، و سه مرتبه اللّه اکبر گفت. پس افتاد و بیهوش شد، چون به هوش آمد شنیدم مىگفت: «السّلام علیکم یا ال اللّه...» که درست همان زیارت نیمه رجب است که قبلان ذکر کردیم، و با آن جز در چند کلمه تفاوت ندارد، که آن هم احتمالا ناشى از اختلاف نسخه هاست، چنانکه شیخ مرحوم احتمال داده. در هر صورت اگر کسى بخواهد آن را هم بخواند، به زیارت نیمه رجب رجوع کند، و همان را بخواند.
زیارت وداع اربعین
سید بن طاووس رحمه اللّه گفته است که من براى زیارت اربعین وداعى یافتهام که مخصوص است به این زیارت. باید که بایستى پیش روى ضریح و بگویى:
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَصِیِّ رَسُولِ اللَّهِ.
سلام بر تو اى پسر رسول خدا! سلام بر تو اى پسر على مرتضى جانشین رسول خدا!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ الزَّکِیِّ.
سلام بر تو اى پسر فاطمۀ زهرا سرور زنان جهان! سلام بر تو اى وارث امام حسن پاک!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ شَاهِدَهُ عَلَى خَلْقِهِ.
سلام بر تو اى حجت خدا در زمین و گواه او بر آفریدهها!
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الشَّهِیدَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَایَ
سلام بر تو اى ابا عبد اللّه شهید! سلام بر تو اى مولاى من و پسر مولاى من!
أَشْهَدُ أَنَّکَ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ، وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ
گواهى مىدهم که تو نماز را به پا داشتى و زکات دادى و امر به معروف و نهى از منکر کردى
وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّکَ أَتَیْتُکَ
و در راه خدا جهاد نمودى تا اینکه امر یقین تو را فرارسید و نیز گواهى مىدهم که تو دلیل روشن از سوى پروردگارت داشتى؛ و اگر از دور زیارت کند باید بگوید:
توجّهت إلیک یَا مَوْلَایَ زَائِراً وَافِداً رَاغِباً مُقِرّاً لَکَ بِالذُّنُوبِ.
اى مولاى من! اکنون من به عنوان زایر، واردشونده، گراینده، اقرارکنندۀ به گناه و گریزان از خطا.
هَارِباً إِلَیْکَ مِنَ الْخَطَایَا لِتَشْفَعَ لِی عِنْدَ رَبِّکَ.
به درگاه تو آمدهام تا در نزد پروردگارت از من شفاعت کنى.
یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ حَیّاً وَ مَیِّتاً، فَإِنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَاماً مَعْلُوماً وَ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً.
اى پسر رسول خدا! درود خدا بر تو در حال حیات و مرگ تو، زیرا تو در نزد خدا از مقام معلوم و شفاعت مورد پذیرش برخوردارى.
لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ هتک حَرَمَکَ وَ غَصَبَ حَقَّکَ.
خداوند کسانى را که به تو ستم نمودهاند لعنت کند و نیز کسانى را که تو را محروم نموده، حقت را غصب نموداند لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ خَذَلَکَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ دَعَوْتَهُ فَلَمْ یُجِبْکَ وَ لَمْ یُعِنْکَ
و قاتلان تو را لعنت کند و آنان را که دست از یارى تو کشیدند لعنت کند و آنان را که خواندى و به تو پاسخ مثبت ندادند و تو را یارى نکردند لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ مَنَعَکَ مِنْ حَرَمِ اللَّهِ وَ حَرَمِ رَسُولِهِ وَ حَرَمِ أَبِیکَ وَ أَخِیکَ
و نیز کسانى را که از رفتن تو به سوى حرم خدا و حرم رسول خدا و حرم پدر و برادرت جلوگیرى کردند لعنت کند
وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ مَنَعَکَ مِنْ شُرْبِ مَاءِ الْفُرَاتِ لَعْناً کَثِیراً یَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً.
و کسانى را که تو را از نوشیدن آب فرات منع کردند بسیار و پىدرپى لعنت کند.
اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عَالِمَ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ.
خدایا! اى پدیدآورندۀ آسمانها و زمین! داناى پنهان و آشکار!
أَنْتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبَادِکَ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.
تو بین بندگانت در آنچه اختلاف دارند حکم مىکنى و زود است آنانى که ظلم کردند بدانند کدامین جایگاه بازگشتشان است.
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِیَارَتِهِ، وَ ارْزُقْنِیهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ حَیِیتُ یَا رَبِّ.
خدایا این زیارت را آخرین عهدم از زیارت قرار مده و همیشه برایم تا وقتى که باقى و زنده هستم روزىام گردان، اى پروردگار!
وَ إِنْ مِتُّ فَاحْشُرْنِی فِی زُمْرَتِهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
و اگر مردم مرا در گروه ایشان محشور فرما، اى مهربانترین مهربانان!
و اگر زیارت آخر روز عاشورا را در این روز نیز بخواند مناسب است و بدان که مشهور آن است که سبب تأکید زیارت آن حضرت در این روز آن است که حضرت امام زین العابدین علیه السّلام با سایر اهل بیت در این روز بعد از مراجعت از شام به کربلاى معلى وارد شدند و سرهاى مقدّس شهدا را به بدنهاى ایشان ملحق کردند و این بسیار بعید است از جهات بسیار که ذکر آنها موجب تطویل است؛ و بعضى گفتهاند در این روز اهل بیت علیهم السّلام وارد مدینۀ طیبه شدند و این نیز بسیار بعید است، و بعضى گفتهاند که شاید حضرت امام زین العابدین علیه السّلام به اعجاز و طىّ الارض، مخفى به کربلا رفته باشد از شام و سرها را به بدنها ملحق کرده باشد و این ممکن است، امّا روایتى در این باب به نظر نرسیده است، بلکه بعضى از روایات منافاتى فى الجمله به این دارد و وجهى که از احادیث ظاهر مىشود آن است که اوّل کسى که از صحابه حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله به زیارت آن حضرت مشرّف شد، جابر بن عبد اللّه انصارى بود و او در این روز به کربلا رسید و آن حضرت را با شهدا زیارت کرد و، چون جابر از اکابر صحابه بود و اساس این امر عظیم را گذاشت، مىتواند بود که سبب مزید فضل زیارت آن حضرت در این روز شده باشد و شاید وجوه دیگر داشته باشد که بر ما مخفى باشد و، چون فرمودهاند که در این روز زیارت کنیم، باید کرد و تفحّص سببش ضرور نیست.
ملحق شدن سر مبارک امام حسین (ع) به پیکر شریف آن حضرت در روز بیستم ماه صفر
قرآن عظیم الشأن و بلندپایه گواه بر ملحق شدن سر مقدس مولاى ما امام حسین -صلوات اللّه علیه-به پیکر شریف آن است، آنجا که خداوند-جلّ جلاله-مىفرماید: «هرگز آنان را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار، بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.» آیا با وجود اینکه خداوند خبر داده که شهید، زنده است و نزد خدا روزى داده مىشود و مصون و محفوظ است، تردیدى در این مسأله باقى مىماند؟! بنابراین، هرگز شایسته نیست که عارفان در آن شک و تردید به خود راه دهند. [۲]، اما پرسش دربارهى نحوهى زنده شدن آن حضرت بعد از شهادتش و کیفیت ملحق شدن سر شریف آن حضرت به پیکر مبارکش بعد از اینکه از آن جدا بود، نوعى بىادبى از سوى بنده در محضر خداوند-جلّ جلاله-است که از او بخواهد کیفیت تدبیر مقدراتش را معرفى کند و نیز نوعى نادانى از بنده و اقدام به چیزى است که مکلف به آگاهى و پرسش از ویژگىهاى آن نشده است. دربارهى ملحق شدن سر مبارک امام حسین-صلوات اللّه و سلامه علیه-به پیکر شریف آن حضرت در روز چهلم شهادت آن حضرت-که خداوند-جلّ جلاله-او را در زمانى که اسلام واژگون و حق مغلول شده بود، به شرف فضیلت خود به سوى خود انتقال داد- باید گفت که این امر، نه با اسباب دنیوى، بلکه ظاهر این است که با قدرت الهى صورت گرفته است؛ لیکن دربارهى نحوهى ملحق شدن سر مبارک به پیکر شریف، حدود ١٠ نوع روایت نقل شده است که با هم اختلاف دارند و نیز به یاد ندارم که تاکنون نام یکى از کسانى که سر مبارک را از «شام» برده و به پیکر شریف آن حضرت در حایر حسینى-علیه افضل السّلام-ملحق کردهاند، و همچنین کیفیت حمل آن از «شام» به حایر حسینى-على صاحبه اکمل التحیّة و الإکرام-و نیز نحوهى ورود اهل حرم معظم آن حضرت و نیز کسى که ضریح و قبر مقدّس و مکرّم آن حضرت را کنده و سر مبارک را به بدن شریف ملحق کرده و اینکه آیا سر مبارک را در جاى سر نسبت به بدن گذشته یا اینکه به طور کلى در جایى در کنار بدن آن حضرت در قبر شریف نهاده، را در جایى دیده باشم و یا کسى نقل کرده باشد. بنابراین، انسان در این زمینه باید به تصدیق قرآن که بر انسان واجب است، بسنده کند مبنى بر اینکه پیکر مقدس آن حضرت پس از شهادت تکمیل گردید و آن بزرگوار زنده است و در سراى نیکبختى روزى داده مىشود؛ زیرا بیان کتاب عزیز ما را از ذکر دلیل و برهان بیش از این، بىنیاز مىسازد.
در کتاب «مصباح» آمده است:
«حرم امام حسین-علیه السّلام-به همراه مولایمان على بن حسین-علیه السّلام-در روز بیستم ماه صفر به شهر «مدینه» رسیدند.»؛ ولى در کتابهاى دیگر آمده است که آنان در روز بیستم ماه صفر به «کربلاء» رسیدند؛»
لیکن هرکدام از این دو دیدگاه بسیار بعید به نظر مىرسند؛ زیرا «عبید اللّه بن زیاد» -لعنة اللّه-طى نامهاى ماجرا را به «یزید» نوشت و در رابطه با بردن اسرا به «شام» اجازه خواست و پیش از رسیدن پاسخ، اقدام به بردن آنها به «شام» نکرد و این خود به ٢٠ روز وقت یا بیشتر نیاز دارد. از این گذشته، نقل کردهاند: «پس از بردن آنها به «شام»، مدت یک ماه در جایى که وسیلهاى براى حفاظت خود از گرما و سرما نداشتند، اقامت کردند.» و مقتضاى این سخن آن است که افزون بر ۴٠ روز از زمان شهادت سیّدالشّهدا-علیه السّلام- تا رسیدن آنها به «عراق» یا «مدینه» گذشته باشد. البته بازگشت آنها به «کربلاء» امکان دارد، لیکن نه در روز بیستم صفر؛ زیرا زمان رسیدن آنها با زمان رسیدن «جابر بن عبد اللّه انصارى» همزمان بوده است و رسیدن خبر شهادت آن حضرت به «جابر» و آمدن او براى زیارت-خواه «جابر» از «حجاز» آمده باشد، یا از غیر آن، مانند «کوفه» و... -، بیشتر از ۴٠ روز وقت مىطلبد. منبع:افکارنیوز
منبع: پارسینه
کلیدواژه: روز اربعین اربعین حسینی اعمال اربعین پارسی خبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
900 برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،حجتالاسلام والمسلمین کمال خداداده رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت در این جلسه بر اهمیت و نقش انجام کارهای هماهنگ، فراگیر و سراسری در جهت فرهنگ سازی عمومی در مناسبت های مذهبی از جمله دهه کرامت تاکید کرد و گفت: وقتی جشن ها و برنامه های ویژه دهه کرامت در کنار هم قرار بگیرند و به طور هماهنگی و همزمان در نقاط مختلف کشور برگزار شوند، به یک جریان تاثیرگذار تبدیل شده و می توانند نقش مهمی در جریان سازی عمومی در جامعه ایفا نمایند.
رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به اینکه امسال مردمیسازی جشنها در اولویت قرار دارد، گفت: حجم برنامههای فرهنگی و هنری که امسال برنامهریزی شده است با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری کارهای خرد فرهنگی اظهار داشت: کارهای خرد فرهنگی وقتی به صورت هماهنگ و هدفمند در کنار هم قرار بگیرد، تاثیرگذاری آن بیشتر و مضاعف خواهد شد، بنابراین امسال جشن های مشترک روز دختر، به صورت سراسری و با مشارکت مساجد، مدارس و اماکن عمومی در محلات برگزار می شود.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت گفت: تاکنون ۹۰۰ برنامه ویژه به مناسبت دهه کرامت در نظر گرفته شده است و تعداد آن افزایش خواهد یافت.
حجت الاسلام والمسلمین خداداده افزود: امسال اجتماع بزرگ دختران در روز ولادت
حضرت فاطمه معصومه(س) در حرم ایشان برگزار می شود و همزمان، مراسم های مشابهی نیز در هزار نقطه از کشور با حضور دختران و خانواده ها برگزار خواهد شد تا رسانه ها نیز بتوانند به خوبی شور و عشق و ارادت دختران ما به حضرت معصومه(س) را به تصویر بکشند و منعکس نمایند.
رئیس ستاد مرکزی دهه کرامت با بیان این که امروز نیازمند الگوسازی صحیح در جامعه هستیم گفت: لازم است این الگوها با زبان و رفتار و روش های جدید به جوانان معرفی شوند.
حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه بر اهمیت تولید محتوای غنی و پربار در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: این محتواهای مناسبتی و غنی در فضای مجازی توسط اقشار مختلف جامعه از جمله اقوام و همسایه ها و گروههای همکار و هم کلاسی و غیره بازنشر می شود و در مناسبت ها می تواند جریان ساز و تاثیرگذار باشد.
وی گفت: مکتب ما مکتب توحید و اسلام است و بر انسجام و تقویت نهاد خانواده تاکید و توصیه بسیاری کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین خداداده بیان داشت: دشمن امروز تمام سرمایه خود را بر تخریب مکتب و آموزه های معنوی و تضعیف نهاد خانواده معطوف کرده است. بنابراین نباید اجازه دهیم تا میان خانواده و اقوام و فامیل فاصله ایجاد شود و مناسبت های مذهبی پیش رو و دهه کرامت فرصت خوبی برای در کنار هم قرار دادن خانواده و تکریم این نهاد است.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی عربانصاری، معاون استانها و هماهنگی ستادهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این جلسه گفت: برنامههای فرهنگی ویژه دهه کرامت برای فضاسازی معنوی و تقویت روحیه اخوت است.
حجت الاسلام والمسلمین عربانصاری افزود: امسال توجه ویژهای به اعتاب مقدسه شده است و برنامههای بسیاری را در آستانهای مقدس شاهد خواهیم بود. پیشنویس نامگذاری روزهای دهه کرامت انجام شده است، اما ممکن است که تغییرات اندکی را در عناوین شاهد باشیم.
در ادامه این نشست، «حجت الله طلایی»، معاون اجتماعی، فرهنگی و تبلیغات آستان حضرت شاهچراغ (ع) از برگزاری جشن های این ایام از ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: مراسم راهپیمایی به مناسبت ولادت حضرت کریمه اهل بیت (ع) از بقعه ام احمد (ع) تا آستان حضرت شاهچراغ (ع) همراه با سخنرانی و اجرای برنامه های شاد برگزار می شود؛ همچنین اهتمام به ترویج ولایت مداری حضرت شاهچراغ (ع)، اجرای ویژه برنامه خادمان خدمت در قالب چاوش خوانی، مناجات خوانی، خطبه خوانی، برپایی محافل انس با قرآن کریم، نورافشانی، نقاره خوانی به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع) از دیگر برنامه های مورد توجه توسط این آستان است.
حجت الاسلام «مشکاتی»، نماینده جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ستاد بزرگداشت دهه کرامت از تدارک برنامه هایی از سوی کارگروه بین الملل جامعه المصطفی(ص) العالمیه با مشارکت دستگاه های مختلف خبر داد و افزود: جامعه المصطفی با مکاتبه با مراکز خارج و داخل کشور برنامه های ویژه ای از سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) تدارک دیده است؛ ضمن اینکه انتشار محتوای فرهنگی به ۱۰ زبان زنده دنیا نیز در این ایام مورد توجه قرار گرفته است.
«حاجی رضا»، نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز با اشاره به تقارن هفته هلال احمر با دهه کرامت، گفت: برنامه های ویژه ای در این ایام با محوریت دهه کرامت برگزار می شود. همچنین، حضور در مراسم خطبه خوانی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، اجتماع دختران، برپایی کاروان سلامت، اجتماع «طرح یاس» در سالروز ولادت امام رضا (ع) مورد توجه قرار می گیرد.
«بشارتی»، نماینده معاونت فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح نیز از فضاسازی معنوی و تبلیغاتی در فضاها و مجتمع های مسکونی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، برگزاری برنامه های ویژه در مجتمع های مسکونی، اجرای سرود، برپایی ایستگاه های صلواتی، تدارک ویژه برنامه های دهه کرامت در پادگان ها همراه با سخنرانی، تکریم روز دختر در خانه های سازمانی و اعزام کاروان به مشهد و قم از جمله این برنامه ها است.
همچنین در این نشست، «مهدوی منش»، نماینده مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به اهتمام این مجمع به بحث قرآن و عترت گفت: با توجه به بیان مبحث تکریم در زیارت جامعه کبیره و نیز در حدیث ثقلین به همین جهت اهتمام بزرگداشت جشن های دهه کرامت در این مجمع مورد توجه بوده است و در همین راستا اولین کارگروه بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اخیرا برگزار و بنا داریم با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی به مخاطبان تولید محتوا داشته باشیم.
وی از برگزاری جشن تکلیف دختران و پسران در نمایندگی های این مجمع در خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: نامگذاری ایام دهه کرامت با زبان های مختلف انجام خواهد شد و بنا داریم از ظرفیت خبرگزاری ابنا که دارای ۲۰ زبان است در حوزه بین الملل برای بزرگداشت این ایام بهره بگیریم.
برگزاری ویژه برنامه روایت دیجیتال
«حمید سلیمی»، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ستاد بزرگداشت دهه کرامت از تدارک برنامه های ویژه ای توسط این اتحادیه در حوزه دختران خبر داد و افزود: با توجه به همزمانی ایام دهه کرامت با نمایشگاه بین المللی کتاب ویژه برنامه جشنی در نمایشگاه کتاب برگزار می شود و در مدارس تحت پوشش نیز برنامه ها و جشن های باشکوهی برپا خواهد شد؛ ضمن اینکه کتابهای با محوریت دختران انتشار خواهد یافت.
وی از ویژه برنامه روایت دیجیتال خبر داد و ابراز کرد: این برنامه بازخوانی روایت های دختران است و در همین راستا ۳۰۰ مربی به منظور روایتگری در روز دختر در مدارس از دوره های ویژه بهره مند شده اند.
برگزاری جشنواره رضوی
«شاهمرادی»، نماینده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز با اشاره به رویکرد حوزه هنری در اتکای به هنرمندان متعهد و حقیقت گفت: حوزه هنری با توجه به اقتضائاتی که دارد، تلاش دارد در بستر هنری متناسب با هر منطقه و بوم آثاری را منعکس کند تا از این طریق هنرمندان را نسبت به مناسبت ها حساس نماید.
وی ادامه داد: اهتمام به تولید آثار رضوی یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان است، از همین رو گعده هایی را با حضور هنرمندان برگزار کرده ایم و بنا داریم در ایام دهه کرامت محافل شعر در شهرهای اصفهان، قم، مشهد و شیراز برگزار شود.
تدارک ۱۴ برنامه در دانشگاهها
«امیر حسینی طلب»، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این ستاد از تدارک ۱۴ برنامه همزمان با ایام دهه کرامت خبر داد و اضافه کرد: گردهمایی دختران دانشجو در حرم حضرت کریمه (ع) با حضور پنج هزار دانشجو، اجتماع دختران در دانشگاه ها، برپایی جشن تکلیف فرزندان اساتید و کارکنان، تدارک وبینارهای مختلف علمی با عنوان حضرت فاطمه معصومه (س) الگوی زن مسلمان و نیز اعلام اعتراض به بحث جنایت های غزه و نیز تقدیر از پاسخ قاطعانه به رژیم صهیونیستی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد مورد اهتمام قرار گیرد.
«حجت الاسلام احمد قادری»، نماینده نمایندگی ولی فقیه در جهاد دانشگاهی در این شورا نیز گفت: این نهاد تلاش دارد با رویکردهای فرهنگی برای ۶۵ هزار نیرو و خانواده هایشان برنامه هایی در این ایام تدارک ببینند. از طرفی با توجه به اینکه یکی از جامعه مخاطبان ما کشاورزان، دامداران، روستاییان و عشایر هستند برای آنها نیز در این ایام برنامه هایی تدارک دیده شده است.
برگزاری جشنواره قرآنی روستایی و عشایری
حجت الاسلام قادری از برگزاری مسابقات قرآنی روستایی و عشایری با مشارکت هفت هزار نفر در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: پیش بینی می کنیم امسال در این مسابقات ۱۰ هزار نفر شرکت کنند. همچنین در ایام دهه کرامت برگزاری جشنواره سرود رضوی دختران و پسران روستایی برگزار و پویش ملی دختران روستایی برای ۴۰۰ هزار مخاطب راه اندازی خواهد شد.
وی برپایی ایستگاه های صلواتی و معرفی دستاوردهای مرکز تعاونی روستایی و عشایر را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط این نهاد دانست.
«خسروجردی»، نماینده آستان امام رضا (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در این نشست از برگزاری کنگره بین المللی امام رضا (ع)، برپایی کاروان های زیر سایه خورشید و تدارک ویژه برنامه های مختلف و تولید محتوا با همکاری اعتاب مقدسه و نیز فعالیت های رسانه ای به عنوان برنامه های این آستان مقدس در ایام فرخنده نام برد.
آغاز جشنهای دهه کرامت با حضور رئیسجمهور
در ادامه این نشست، حجت الاسلام «مشکاتی»، نماینده آستان حضرت فاطمه معصومه (س) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: جشن های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت یک روز قبل از سالروز کریمه اهل بیت (ع) همراه با آیین خطبه خوانی با حضور تولیت اعتاب ایران و عراق و با حضور رییس جمهور آغاز میشود.
وی از برگزاری جشن های ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و اجتماع در اولین روز دهه کرامت در شهر مقدس قم و دیگر استان ها خبر داد و تصریح کرد: جشن محوری دیگری نیز در عصر روز ۲۰ اردیبهشت در میدان امام خمینی(ره) در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و نیز چند نقطه از کشور برگزار می شود.
تدارک ۵۰ برنامه ویژه ملی و استانی
وی همچنین به تدارک ۵۰ برنامه ویژه ملی و استانی از طرف آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با مشارکت نهادها و دستگاه ها اشاره کرد و گفت: بنا داریم دبیرخانه دایمی ستاد ملی تکریم دختران در حرم کریمه اهل بیت (ع) راه اندازی نماییم.
در ادامه این نشست، «خانم موسوی»، نماینده حوزه بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تدارک همایش بانوان در ایام دهه کرامت با حضور ۸۰۰ نفر گفت: تجلیل از زنان تاثیرگذار و برپایی مراسم پیاده روی خواهران در قم از جمله این برنامه ها است.
نماینده وزارت ورزش و جوانان در این ستاد گفت: برگزاری همایش بانوان در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، تقدیر از افتخارآفرینان ورزشی، انجام رویداد ورزش پهلوانی در برخی از زورخانه ها در شب ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از برنامه های پیش بینی شده در این ایام است.
مشاوره خانواده و میز خدمت
«طاوسی»، نماینده سازمان بسیج مستضعفین در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز از برگزاری جشنواره بشری به همت حوزه بسیج خواهران در محورهای مختلف خبر داد و گفت: پویش محبت و برکت خانه به منظور روایت پدران و مادران از فرزندان شان و نیز برگزاری جشن های دهه کرامت در ۵۴۰ نقطه توسط نواحی بسیج، برپایی میزهای خدمت، مشاوره خانواده، برپایی بازارچه های خیریه، تدارک مسابقات فرهنگی و اجرای سرود و شناسایی خواهران و برادران حافظ قرآن و هنرمند و تقدیر از آنها از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در ایام دهه کرامت است.
انتهای پیام/